בלוגיםדר׳ מאיר גלבוע - הלוחם בשחיתות

?משטרה ואתיקה בעת קורונה, הילכו שתיהן יחדיו

קשה להבין מדוע רק לאחר פרסומים רבים בתקשורת, החלה המשטרה לאכוף את צווי הקורונה בקרב חלק מהציבור החרדי

הגיעו אלי דברי מ"מ המפכל לשוטרים בעניין השתתפות משטרת ישראל במאבק בקורונה. הוא לא פסח כמעט על מלים ריקות ונדושות, לרבות הימצאות המשטרה בחזית המאבק, גודל האחריות המוטלת על המשטרה ועל השוטרים, החובה לעמוד איתנים, להיות ערוכים לכל תרחיש ולהגן על גופם ורכושם של האזרחים והתושבים. הוא מעריך את תחושת השליחות של השוטרים ואת הסיכון העצמי בו הם עומדים בעבודה זו.

מ"מ המפכ"ל לא החסיר מלה אחת של שבח לשוטרים, ואכן הם ראויים לכך ואף ליותר. אולם, על נושא אחד הוא דילג, אפילו לא באלגנטיות – על החובה של השוטרים לא רק לאכוף את החוק על כלל התושבים, אלא גם ובעיקר את חובתם לציית לחוק, לפסיקה ולכללי אתיקה.

דווקא בימים אלו, כשראש הממשלה חותם על צווים שונים, מהם כאלה המגבילים תנועה, מגבילים עיסוק ופרנסה ובעיקר חודרים לתחום הפרטי ביותר של התושבים, וללא כל פיקוח פרלמנטרי, נדרשת זהירות יתר ושיקול דעת באכיפתם.

משטרת ישראל אוכפת חוקים רבים, ופעמים רבות אינה ממצה את הדין, בעיקר כאשר יש סיבה עניינית לכך. כך, לדוגמא, שוטר הרושם דוח בגין עבירת תנועה לנהג בעל עבירות תנועה רבות בעברו, אך נותן אזהרה לנהג שעברו נקי, פועל תוך שיקול דעת ראוי, ואין כאן פגיעה אתית. על כך ועל מקרים דומים רבים אחרים אין לבוא בטענות.

אך קשה להבין מדוע רק לאחר פרסומים רבים בתקשורת, החלה המשטרה לאכוף את צווי הקורונה בקרב חלק מהציבור החרדי, שלא שעה לצווים אלו. זו אכיפה בררנית פסולה ומפלה, תוך פגיעה בחוק ובכללי אתיקה ברורים לכל.

אולם, כנראה שהכללים הללו אינם ברורים דים לקצונה הבכירה במשטרה. בשנים האחרונות תרבות אי הציות לחוק ותרבות השקר (כפי שכינה זאת בעבר אלוף אברהם אדן, שהיה מבקר משרד המשטרה) התרחבה בקרב הפיקוד הבכיר. אחרת, לא ניתן להבין כיצד קצין בכיר במשטרת ישראל, בתפקיד רגיש במיוחד, סגן היועצת המשפטית של המשטרה, מפר את הכללים ועורך אירוע בהשתתפות של כמאה חוגגים. עוד לא ניתן להבין מדוע המפכ"ל לא נקט כלפיו כל צעד פלילי, משמעתי או מינהלי ומדוע הוא עדיין ממשיך לשרת במשטרה בתפקידו הבכיר.

אנו ובעיקר השוטרים, שעבודתם כה קשה, זכאים לתשובות מהמפכ"ל. שאם לא כן, הוא שותף להתנהלות לא אתית ואף עבריינית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button