עורכי דין

עו״ד נטלי אבני: "הליך הפיטורים לא השתנה כלל בעקבות הקורונה וכל החובות שחלו על מעסיקים טרם עידן הקורונה חלים גם היום״

הקורונה הציבה בפני המעסיקים והעובדים מצב חדש ובלתי צפוי - חופשה ללא תשלום ובסיומה חזרה לעבודה או פיטורים. איך מתנהגים במצבים חדשים? האם יש התאמות או תקנות לשעת חירום המשנות את הליך הפיטורים? עו"ד נטלי אבני, תושבת קיסריה, מזה 10 שנים, מתמחה בדיני עבודה ומייצגת מעסיקים ועובדים עונה על השאלות שכל מעסיק צריך לדעת, גם אם אתם מעסיקים רק עוזרת בית...

ימים קשים עוברים על העובדים ועל המעסיקים וכיום נישאלת השאלה מה עושים עם כל האנשים שהוצאו לחל״ת ובעיקר מהי נקודת הזמן המדוייקת שכדאי להודיע לאלה שאין כוונה להחזירם כי הם מפוטרים?

"תקופת החל"ת מוגבלת בזמן ומספר הימים שניתן לקבל עבורם דמי אבטלה משתנה בהתאם לגיל ולהרכב המשפחה (לפרטים נוספים ניתן לבדוק באתר של ביטוח לאומי). היה ומעסיק מחליט שאין ברצונו להחזיר את העובד לעבודה אזי הייתי ממליצה לזמן את העובד לשימוע לפני פיטורים. בשום אופן לא להודיע לעובד, כי הוחלט לפטרו! יש לזמנו לשימוע מסודר ורק לאחר מכן לקבל החלטה".

האם הליך הפיטורין השתנה עקב המצב – כלומר האם יש צורך בשימוע?

"הליך הפיטורים לא השתנה כלל בעקבות הקורונה וכל החובות שחלו על מעסיקים טרם עידן הקורונה חלים גם היום. לפיכך על מעסיק ששוקל לפטר עובד לבצע הליך שימוע מסודר. שימוע שכזה כולל זימון לשימוע שיפרט ככל שניתן את הסיבות לקיום השימוע, קיומו של שימוע מסודר עם פרוטוקול ותיעוד כנדרש ומתן החלטה רק לאחר שדבריו של העובד נשקלו בכובד ראש.

״אופן קיום השימוע – ניתן לקיים הליך של שימוע גם בכתב או בכל דרך אחרת בה תינתן לעובד הזדמנות הולמת להשמיע את טענותיו ביחס לכוונת המעסיק לסיים את העסקתו.

״ניהול נכון של שימוע מבחינת זמנים – יש לאפשר לעובד להתכונן כראוי לשימוע ועל כן יש לתת לו לפחות יומיים שלושה של התארגנות. חשוב לידע את העובד, כי הוא רשאי להגיע לשימוע עם נציג מטעמו (עו"ד או נציג הסתדרות וכיוצב') לאחר שבוצע השימוע יש לשקול בכובד ראש את כלל המשתנים, כמו גם הדברים שנאמרו בשימוע ורק אז לקבל החלטה (על כן החלטה לא יכולה להתקבל מיד לאחר השימוע אלא יש לאפשר תקופת זמן שתעיד על כך שהשימוע לא היה רק למראית עין וההחלטה התקבלה בתום לב ובעקבות השימוע)״.

האם זמן החל״ת נחשב להודעה מראש?

״זמן החל"ת בשום צורה ואופן אינו יכול להחשב במסגרת תקופת ההודעה המוקדמת. יש לתת לעובד הודעה מוקדמת או תשלום בגין תקופת ההודעה המוקדמת״.

האם אפשר להחזיר עובד ולקצץ בשכרו או לשנות את תנאי העסקתו?

״לא ניתן לשנות את תנאי העסקתו של עובד באופן חד צדדי וללא אישורו של העובד ועל כן במקרה והעובד מתנגד לשינוי יהיה על המעסיק להחליט האם הוא חוזר בו מהשינוי או שמא הוא מחליט לפטר את העובד. כמו כן יש לשים לב, כי גם במקרה של שינוי תנאי העסקה יש לקיים שימוע מסודר בו ידונו השינויים המתבקשים״.

מה לגבי עסק שאינו עובד יותר – כיצד ישולמו לעובדים הזכויות שלהם?

״במקרה שעסק חדל מלפעול אזי מי שישלם לעובדים את הזכויות המגיעות להם יהיה המוסד לביטוח לאומי. יש להגיש בקשה מסודרת לאחר שהתקבל צו כינוס למפרק/נאמן שמונה לטפל בתביעות החוב של העובדים והנושים״.

מנקודת ראותו של העובד – הוא הוצא לחל״ת אבל לא קיבל מהמעסיק תאריך חזרה לעבודה – מה עליו לעשות? לפנות למעסיק ולדרוש מועד חזרה? האם, למשל, לחפש עבודה אחרת?

״כפי שציינתי, תקופת החל"ת מוגבלת בזמן. אני ממליצה בחום לפנות למעסיק ולשאול האם יש בכוונתו להחזיר את העובד לעבודה ואם כן אז מתי. חשוב לברר על מנת לדעת היכן העובד עומד והאם כדאי לו לחפש עבודה חדשה. כמובן שלא תמיד יקבל העובד תשובה ברורה וחד משמעית אבל לפחות הוא יקבל רושם כללי לאן נושבת הרוח ויוכל לפעול בהתאם״.

יש לי עובדת בהריון האם אני רשאי לפטר אותה במקום להחזירה לעבודה?

״גם בתקופת הקורונה חלות מגבלות מאוד ברורות בכל הנוגע להוצאה לחל"ת של עובדת בהריון, פיטוריה של עובדת בהריון כמו גם עובד/ת שמצוי/ה בטיפולי פוריות וכן הלאה. בכל המקרים הללו יש לקבל היתר ממשרד הכלכלה. אמנם בתקופת הקורונה חלו תקנות לשעת חירום שהותירו הוצאה לחל"ת מזורזת של עובדות בהריון אולם נכון להיום הן התבטלו ויש לנהוג במקרים הללו במשנה זהירות ולא לעשות צעדים בלי היתר מסודר ממשרד הכלכלה״.

האם מעסיק יכול להאריך או לקצר את תקופת החל"ת של העובד?

״מעסיק שמקצר או מאריך את תקופת החל"ת (גם אם ציין בהודעה על החל"ת כי יתכנו שינויים במשך תקופת החל"ת), עלול לעמוד בסיטואציה לפיה העובד יסרב לחזור לעבודה מהחל"ת או יסרב להאריך את החל"ת. במקרים אלו, יהיה העובד זכאי להתפטר בדין מפוטר ולתשלום פיצויי פיטורים.

״במקרה והעובד מסרב לשוב לעבודה או להאריך את החל"ת יש לקבל מהעובד הודעה בכתב בדבר החלטתו לכאן או לכאן וכמובן לידע אותו כי בנסיבות אלה הוא זכאי להתפטר בדין מפוטר.

״כנ"ל לגבי עובד שהחליט, כי אינו מעוניין להמשיך בחל"ת. אותו עובד רשאי לדרוש את החזרתו לעבודה והיה ולא יוחזר יוכל להתפטר בדין מפוטר ולקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו כאילו פוטר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button