חדשותקהילה

האם חברת חשמל תגן על קיסריה מאבק פחם, הנפלט מתחנת אורות רבין?

חברת חשמל: נבנה קיר אקוסטי תלת מימדי למניעת אבק פחם בשכונות חדרה. אין אינדיקציה לחשיפת האוכלוסייה בקיסריה לזיהום אוויר, אך נבחן הקמת גדר רשת ללכידת חלקיקים

חברת חשמל החליטה להקים קיר אקוסטי תלת מימדי למניעת אבק פחם להתפזר ולזהם שכונות סמוכות לתחנת הכוח אורות רבין. הפרויקט, בעלות של כ-20 מיליון שקלים, הושג לאחר שנים רבות של מאבק עיריית חדרה, שתושבי שכונותיה הצפוניות היו חשופים לחלקיקי אבק הפחם, שפגעו בבריאותם ובאיכות חייהם.

בקיסריה, תהו האם הקיר האמור יבנה באופן שיגן גם על השכונות הדרומיות ביישוב הסמוכות לתחנת הכוח? לדברי חברת חשמל, לצורך זה נבחנת אפשרות להקמת גדר רשת ללכידת חלקיקים.

בתגובה לפניית ״מערכת חדשות קיסריה״ נמסר מהחברה כי: "ערכי החלקיקים באוויר הפתוח בתחנות הניטור בסביבת תחנת הכוח עומדים בכל התקנים הנדרשים, כך שאין אינדיקציה לחשיפה של האוכלוסייה לזיהום באוויר. נדגיש בהקשר זה, כי איכות האוויר מושפעת משלל גורמים ובהם תחבורה וגורמים טבעיים כגון אבק. יחד עם זאת, במסגרת שיתוף הפעולה המתמיד עם עיריית חדרה ואיגוד ערים שרון כרמל, נבחנת אפשרות הקמת גדר רשת ללכידת חלקיקים. הגדר תוקם ככל שתמצא ישימה ויעילה בנסיבות העניין. יצוין כי השימוש בפחם צומצם באופן משמעותי בשנים האחרונות נוכח מדיניות משרד האנרגיה לצמצום השימוש בפחם. כמו כן, בשנים הקרובות יוסבו תחנות הכוח באתר אורות רבין לשימוש בגז, כך שהשימוש בפחם יצומצם אף יותר. בנוסף, בשנתיים הקרובות יוכנסו יחידות 1-4 לשימור, מה שיביא לצמצום נוסף ומשמעותי בשימוש בפחם באתר".

בשבוע שעבר הנחה שר האנרגיה, יובל שטייניץ, להפחית את השימוש בפחם ב-2021 כך שיעמוד על טווח 19-22.5 אחוזים לכל היותר, כחלק ממדיניות סיום עידן הפחם בישראל עד 2025.

על פי דו"ח חברת חשמל לרבעון השלישי של 2020, בתשעת החודשים הראשונים של 2020 עמד הייצור מפחם על 43 אחוזים, כאשר באותה תקופה ב-2019 עמד הייצור מפחם על 45.8  אחוזים. ירידה לטווחים אליהם מכוון השר תשיג צמצום של כמחצית מהכמות הנוכחית.

יו"ר איגוד ערים שרון-כרמל, אסיף איזק, הגיב על החלטת השר ואמר כי החלטתו להפחית את ייצור החשמל מפחם הינה חשובה ונכונה. עם זאת, הדגיש: "במקביל לכך, עליו לשנות את החלטת הממשלה לשמר, במקום לסגור, את יחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין. שימור היחידות, גם אם לשעת חירום, יוביל להמשך הפעלתן מספר חודשים בשנה ובכך יגרום לתחלואה נוספת כתוצאה מהפליטות. אנו דורשים לסגור את יחידות 1-4 באופן מיידי".

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button