חדשותקהילה

ים של כולם

על רקע המאבק על נחל האסי, ספגו הקיבוצים מעגן מיכאל ושדות ים מתקפות עקב סגירת הכניסה לחופיהם בפני הציבור. בסוף השבוע הודיעו במעגן מיכאל על הכשרת חניון ודרך גישה לטובת הרוחצים, בשדות ים אומרים לראשונה מזה שנים: "אנו בוחנים את הדברים מחדש לאור פניות שקיבלנו בנושא והכל תחת ההבנה שחוף הים שייך לכולם". המועצה האזורית חוף הכרמל: "חופי הים הינם משאב ציבורי, שנועד לשימושם של כל תושבי המדינה"

מעגן מיכאל ושדות ים, ככל הנראה, אינם מעוניינים לחוות מתקפות כפי שחווה קיבוץ ניר דוד סביב פתיחתו לציבור של נחל האסי הזורם בתחומיו.
בסוף השבוע האחרון, הודיע קיבוץ מעגן מיכאל כי הכשיר חניון ענק לטובת הרוחצים בחוף הסמוך לו. זאת לאחר שתושבי הסביבה התרעמו על סגירת שערים בפניהם ואי נגישות לחוף לאורך שנים רבות. גם בקיבוץ שדות ים מתחילים לגלות הבנה והתגמשות לאחר כשני עשורים, במהלכם כל פנייה בעניין הסרת תשלום בכניסה נתקלה בהתנגדות קשיחה.

יו"ר קיבוץ מעגן מיכאל, ניר ברכה אמר בסוף השבוע: " הכשרנו דרך גישה חדשה לרכבים והרחבנו את החניון הצמוד לקיבוץ. אנו מקבלים את הרוחצים בברכה ומחלקים מפות להקל על דרכם כמעט עד קו המים. תמיד ידענו לקיים יחסי שכנות טובים עם יישובי הסביבה. אנחנו מאמינים שמשאבי הטבע דוגמת חוף הים שייכים לכולם, ועושים הכל כדי להנגיש את החוף לרוחצים".

חובבי גלישה מיישובי הסביבה טענו כי בכל פעם שהם מגיעים לגלוש בים מול הקיבוץ, שאמור להיות פתוח על פי חוק לכלל הציבור בישראל, שער הקיבוץ נעול בפניהם, דבר המקשה הגעה לקו החוף. כדי לא להיכנס בשער הקיבוץ היו הגולשים נוהגים להגיע רגלית לים דרך שער סמוך לבריכות הדגים, אך לדבריהם, לאחרונה הציב הקיבוץ שלט האוסר חנייה שם ופקח של המועצה האזורית רשם דוחות לכל מי שחנה במקום. בנוסף הם טוענים, כי זה שנים שהקיבוץ סוגר את שעריו בסופי שבוע ובחגים.

עוד מסרו מקיבוץ מעגן מיכאל כי: "מתוך הבנה שחוף הים הוא משאב ציבורי פתוח השייך לכלל האוכלוסייה הכשרנו חניות לבאי החוף 24/7. הגישה לחוף דרך שער הכניסה לקיבוץ חופשית לרכבים ולהולכי רגל בימי החול. בסוף השבוע ובשעות הלילה שער הקיבוץ סגור לרכבים מאחר שבקיבוץ יש ציוד חקלאי ותעשייתי, המחייב את הקיבוץ מבחינה ביטוחית ובטיחותית בשער כניסה ובגדר. למרות זאת, הולכי רגל יכולים להמשיך ולהיכנס באופן חופשי. לשמחתנו, חוף הים באזור הקיבוץ מלא ברוחצים מדי יום, לרבות סוף השבוע, והם משתמשים במגרש החניה שהכשרנו על חשבוננו – אחד הבודדים ברצועת החוף הארוכה באזור. הכשרנו דרך גישה חדשה לרכבים והרחבנו את החניון הצמוד לקיבוץ".

שדות ים

חוף שדות ים: ישקלו מחדש

מזה שנים רבות, אין מעבר לחוף הצמוד לשדות ים דרך הקיבוץ. הכניסה אל מועדון השייט בחוף זה (שאיננו חוף מוכרז), כרוכה בתשלום 25 שקלים. המבלים בחוף שדות ים מכירים היטב את הגובה בכניסה, היושב קיץ אחרי קיץ, בבוטקה ליד הכיכר המובילה לכניסה, עוצר רכב רכב, דואג שישולם הסכום, נותן קבלה ופותח את השער. מי שאינו מעוניין לשלם עבור חניה, יאלץ למצוא מקום להשאיר את כלי הרכב בחוץ ולצעוד כ-700 מטר עד הכניסה למים.
בימים האחרונים, עקב המאבק בנוגע לנחל האסי, התרעמו שוב תושבים מקיסריה והסביבה על נוהל הגבייה בכניסה לחוף. העלאת הנושא לסדר היום הציבורי, על רקע התרחשויות דומות מול קיבוצים אחרים בארץ, גרמו לקיבוץ שדות ים לשנות במעט את גישתו.
כך נמסר מהקיבוץ: "עמדתו של שדות ים לגבי חוף הים הצמוד היא כי חוף הים הינו משאב טבע הפתוח לכולם ועומד לרשות תושבי מדינת ישראל. דרומית לקיבוץ (מערבית לצומת העוגן) יש גישה נוחה וקרובה לחוף הים וחנייה בחינם. לגבי השטח מדרום לקיבוץ, אשר משמש את המרכז הימי בשיתוף המועצה וגופים נוספים, זהו שטח בבעלות הקיבוץ, שאכן נגבה בו תשלום עבור חנייה.
אנו בוחנים את הדברים מחדש לאור פניות שקיבלנו בנושא והכל תחת ההבנה שחוף הים שייך לכולם.
מזכירים לכולם שזהו אינו חוף מוכרז והרחצה בו אסורה ומקווים שמועצת חוף הכרמל תקדם במהרה את תכניותיה לחוף מוכרז עם שירותי הצלה ושירותים נלווים".

מהמועצה האזורית חוף הכרמל מסרו כי היא "מברכת, כבכל שנה, את 2 מיליון המבקרים בחופי האזור, מכפר גלים בצפון ועד לקיסריה בדרום. אנו שמחים להזמין את כולם להגיע וליהנות מבילוי בחופים הכי יפים בארץ, שעברו בשנתיים האחרונות תהליך הסדרה בו הושקעו משאבים רבים להסדרת החופים והסביבה הימית: הנגשה, חידוש מתקנים, פיתוח כלכלה מקיימת, דגימת מים ופיקוח, הסדרת לינה, אכיפה ועוד.

חופי הים הינם משאב ציבורי, שנועד לשימושם של כל תושבי המדינה, ולצורך כך אנו ממשיכים וקוראים למשרד הפנים האחראי על החופים לקדם תכניות לפיתוח חופי רחצה מוכרזים נוספים.

באשר לחופי מעגן מיכאל ושדות ים, הרי שככל הידוע לנו אין כל הגבלה בהגעה לחוף הים, לכל דורש. באשר לגבייה בעבור חניה בשדות ים – החניון הוא חניון פרטי שנמצא על שטח פרטי, אינו שייך למועצה האזורית ואינו מופעל על-ידה בשום צורה. אנו חוזרים ומבקשים מכל המבקרים לשמור על ניקיון החופים".

כתבות בנושא

תגובות 2

  1. פשוט גנבים ! לא רואים אנשים אחרים ממטר, זה לא אנשים זה זבלים!!! חיים עם חוף ים פרטי ואנשים חייבים לשלם להם בשביל כניסה !!! פשוט בושה שמדינה נותת לזה יד במקום לפרק את כל הקומבינת קיבוצים הזאת…

  2. "החניון הוא חניון פרטי שנמצא על שטח פרטי"… חהחהחה
    אז קודם כל, ממתי מישהו יכול לקנות באופן פרטי חוף ים? וואלה משקרים לציבור בלי להתבייש.
    ודבר שני, השער הזה בכניסה ל"שטח פרטי" בשדות ים, מונע ממני גם להיכנס לחוף הים של הקיבוץ, שהוא לא נמצא על שטח פרטי.
    מאפיונרים בחסות "קיבוצניקים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button