חדשותקהילה

כמה זמן לוקח להקים אולם תרבות ביישוב הכי יוקרתי בארץ?

סגן יו"ר הוועד, מושיק סגל: ״אני לא רואה את מרכז התרבות מתרומם בעשר השנים הבאות. זה סוג של זלזול באינטליגנציה של כולנו"

מה גרם למושיק סגל, סגן יו"ר הוועד המקומי קיסריה, לומר בישיבת ועד ביום ראשון (18.10), את המשפט הבא? ״אני לא רואה את מרכז התרבות מתרומם בעשר השנים הבאות. זה סוג של זלזול באינטליגנציה של כולנו. אין תשתית, אנחנו לא יודעים כלום. למשל, איך התב״ע נראית, איך עושים פיתוח לפנייה וכניסה למרכז".

המשפט נאמר בעת דיון בוועד בנושא הקמת כיכר בצמוד למגרשי הטניס. סגל עדכן את המשתתפים כי כיכר ההולכת ונבנית בימים אלה איננה כוללת אפשרות פנייה למרכז התרבות העתידי. הוא הביע תמיהה על כך שאין בכיכר סימן של יציאה למיקום המיועד של המרכז, בעוד לוועד ידוע כי הקמת מרכז תרבות יישובי קורמת עור וגידים והליכי התכנון מתקדמים לאיטם.

סגל פירט והסביר את כוונתו בעקבות פניית חדשות קיסריה אליו: "בתכניות העבודה שהוצגו, בפנינו לפני תחילת העבודות בכיכר הדרומית, הקרובה למגרשי הטניס, הייתה צריכה להיפתח פנייה מזרחה למרכז התרבות העתידי (תא 203). בנסיעה בשטח ראיתי שלא מתבצעת עבודה בכיכר לטובת כניסה ל-203. בהתכתבות שלי עם נציגי החפ"ק נאמר לי שהם מקדמים תכנית חדשה לכניסה עתידית למרכז התרבות לפני ההגעה לכיכר הנ"ל. ייתכן והתכנון החדש שהם מקדמים נכון, שהרי הוא מתייחס לתב"ע נקודתית למגרש 203 שמקודמת עלידי החברה עצמה, אך חוסר שיתוף הציבור בכלל והוועד בפרט והמחשבה שעד שתסתיים העבודה בלב היישוב היא תפתח שוב לטובת הכניסה החדשה המתוכננת, לא מקובלת. במיוחד כאשר לא מיידעים אותנו, חברי הוועד, ומבצעים עבודה כפולה על אותו המקטע בלב היישוב".

מושיק סגל: ״מזלזלים באינטליגנציה שלנו״

עוד מוסיף מושיק כי ישנם מרכיבים נוספים משמעותיים לבחינת התקדמות הפרויקט. "אישור התב"ע הנקודתית והבסיסית היא שלב חשוב מאוד. גם השלב הבא, שהוא שלב התכנון המפורט של מרכז התרבות, כמו גם הכנת התקציב להקמה והפעלה שיהיה מאתגר מאוד".

במהלך ישיבת הוועד, העלו החברים תמיהה האם מוסתרות מהוועד תכניות וכוונות אחרות? יו"ר הוועד, ליאור בר, הנחה לשלוח מכתב לחברה לפיתוח קיסריה על מנת לבקש הסברים. בר סיכם את הדיון בנושא ואמר כי האדריכל דוד נופר יסיים את הליך התב"ע הראשונית בקרוב וכי יש לוודא שאכן הדבר יעשה בהקדם. לאחר מכן תבחן שאלת החלפת אדריכל. "אולם תרבות קום יקום" הכריז בר.

מתקדמים לאט

הוועד המקומי הקודם, בראשות עדנה רודריג, החליט בשנים 2017-18 כי יבנה מרכז תרבות וקהילה ביישוב. לאחר מחשבה ודיונים רבים, הסכימו גם במועצה האזורית חוף הכרמל, בראשה עמד אז כרמל סלע, והן בחברה לפיתוח קיסריה, על קידום המהלך. לצורך כך, סומן שטח, מזרחית לציר רוטשילד, ליד בית הכנסת המרכזי ובית הספר היסודי (תא שטח 203), והחל תהליך להסדרה תכנונית וסטטוטורית. להשלמת הליך התב"ע בחר הוועד המקומי באדריכל דוד נופר, ממשרד נופר אדריכלים, כאדריכל לתכנון הפרויקט. מאז, וכן בשנת 2019 קיימו יועצים מטעמו את הכנת התב"ע ובהם האדריכלית רחל שלם. הוועד מצדו החל ביצירת פרוגרמה ונפגש מספר פעמים עם האדריכלים. החפ"ק שילמה למשרדו של נופר על בסיס ייעוץ לפי שעה.

בד בבד, באוקטובר 2018 התקיימו בחירות לשלטון המקומי. רודריג הוחלפה בליאור בר וסלע באסיף איזק. עם תחילת הקדנציה הנוכחית, הציעה החברה לפיתוח קיסריה לוועד החדש חלופה לבניית מרכז תרבות חדש בדמות שדרוג האולם הוותיק במרכז הקהילתי בשכונה 3. יו"ר הוועד, בר, יחד עם סגנומושיק סגל, התייעצו ובחנו את הסוגיה לעומק והגיעו למסקנה כי יש הכרח להקים מרכז תרבות רב תכליתי במקום המיועד. את החלטתם העבירו למועצה ולחברה לפיתוח קיסריה.

עם זאת, הוועד סבר כי יש מקום לבחון את הבחירה בנופר ויתכן אף לבחור אדריכל אחר. החפ"ק הבהירה כי על נופר להמשיך במשימה עד לסיום הכנת התב"ע. על פי החברה, במכתב ששלחה באמצע חודש זה ליו"ר הוועד – התכניות מוכנות להעברתן לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ותקבע פגישה ראשונה עם נציגת הוועדה לצורך הצגת התב"ע. בכך יפתח התהליך בפני רשויות התכנון המוסמכות.

בישיבת הוועד, עדכן בר כי שוחח לאחרונה עם ראש המועצה, אסיף איזק, בנוגע לעיכוב הקמת מרכז התרבות, שהסביר את העיכוב בפרויקט ברצון הוועד להחליף אדריכל.

יוזכר כי בראיון שהעניק ראש המועצה לחדשות קיסריה, ערב ראש השנה (18.9.2020), אמר: "יצאנו לדרך והמועצה לא מעכבת דבר בעניין זה. התב"ע והצד התכנוני מתקדמים ואני רואה את המרכז קורם עור וגידים. להערכתי, בעוד כשנה מהיום התהליכים יתכנסו ונתחיל לראות תוצאות בשטח. ככל שהדבר תלוי בי, מרכז תרבות יקום עד לסיום הקדנציה הנוכחית שלי כראש מועצה. נכון שאין עדיין פיתרון למימון תחזוקה אבל אני מאמין שנמצא אותו".

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button