חדשותקהילה

עכשיו זה רשמי: נחתם ההסכם התקדימי לניטור על אסדת לוויתן

היום (ראשון) חתמו יו"ר איגוד ערים שרון כרמל  אסיף איזק ומנכ"ל האיגוד ניר סהר על ההסכם התקדימי עם ביני זומר סגן נשיא לעניינים איזוריים בנובל אנרג'י

ניטור האוויר הרציף על האסדה יבוצע על אף שלא הוגדר בהיתר הפליטה של האסדה או בחוק המחייב את נובל אנרג'י לעשות כן, ומכאן גם ההישג שבהסכם זה שהינו ראשון מסוגו בישראל ובין היחידים בעולם.

  על פי ההסכם תציב נובל אנרג'י מערכת לניטור רציף של פליטות BTEX וכן מערכת מטאורולוגיה על גבי האסדה בתוך שמונה חודשים. המפרט הטכני של מערכת הניטור המיועדת יועבר להתייחסות האיגוד טרם התקנתה על מנת שתתאים להנחיות הממונה על מערך ניטור האוויר הארצי (מנ"א) במשרד להגנת הסביבה. מערכת ניטור האוויר תופעל ותתוחזק על ידי חברה חיצונית- המוסמכת לכך-  על ידי הרשות להסמכת מעבדות ומנ"א.  יודגש כי ישנם חברות בודדות בישראל שעומדות בקריטריונים המחמירים שקבע מנ"א.

עם הפעלת  המערכת האיגוד יקבל גישה לצפייה אונליין בנתוני הניטור הרציף. החברה החיצונית אשר תפעיל ותתחזק את מערכת הניטור –    תפעל לביצוע תיקוף של נתוני המערכת לרבות בקרה, אימות ודיגול נתונים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה על בסיס יממתי ותעביר את הנתונים המתוקפים לאיגוד.  עם קבלת הנתונים המתוקפים, יפרסם זאת האיגוד לציבור וזאת לאחר בדיקת מעמיקה מקצועית וקפדנית של הנתונים.

יו"ר האיגוד אסיף איזק," ההסכם מהווה נקודת מפנה, שינוי- בו לראשונה מקבל הציבור ונציגי הרשויות המקומיות את הגישה למידע מהותי וחשוב בתחום איכות הסביבה שנמצא בידי גוף פרטי שמפעיל תעשייה בים. מדובר בהסכם – הישג  תקדימי ויש כאן אמירה ברורה שלנו – הדאגה לאיכות הסביבה ואיכות חיי 700 אלף תושבי מרחב האיגוד לא מתקיימת עד קו החוף, מרגע אישור ההסכם הדאגה לאיכות החיים ואיכות הסביבה מתחילה כבר בים. יש לכך חשיבות אסטרטגית גדולה לאור האתגרים העומדים בפנינו".

מנכ"ל האיגוד ניר סהר, "האיגוד מפעיל מערך ניטור אוויר ובו כ- 20 תחנות ניטור המודדות את איכות האוויר מתחנות הכוח אורות רבין וחגית, בשטח החוף שמול אסדת לוויתן, תחבורה, תעשיות ועוד. מערך הניטור של האיגוד מוסמך  לתקן ISO 17025 על ידי הרשות להסמכת מעבדות ובכלל זה הרחבה למדדי בנזן.  מדובר בתקן המחמיר בעולם. נתוני ניטור האוויר מתחנת הניטור שתוצב על גבי האסדה  יתווספו לנתונים של שלושת תחנות הניטור החופיות ,שהציב האיגוד עוד טרם הקמת האסדה, אשר מודדות את איכות האוויר מהחוף  ונתוניהם מפורסמים 24/07 באתר האיגוד. בכך , יקבלו תושבי מרחב האיגוד נתונים אודות איכות האוויר בחוף ובאסדה בשקיפות ובאמינות".

ביני זומר, סגן נשיא לעניינים איזוריים בנובל אנרג'י ברך על חתימת ההסכם ואמר: "כחלק מתפיסתנו הרואה מקום לשקיפות ודיאלוג עם תושבי האזור,  חתמנו היום מול איגוד ערים שרון כרמל על הסכם תקדימי לביצוע ניטור רציף על גבי אסדת לוויתן . אנחנו גאים להוביל ביחד עם האיגוד מהלך בונה אמון זה מול הציבור ומקווים כי התושבים יפיקו תועלת ותחושת ביטחון מנתוני הניטור שיתקבלו מהאסדה. מאז שהחלה הפעלת אסדת לוויתן בתחילת השנה, הוכח מה שטענו תמיד: לא נרשמה אף לא חריגה אחת בתקני אכות האוויר ביבשה כתוצאה מפעילות האסדה וניכר כי, איכות האוויר באזור נשמרת ואין השפעה על הסביבה בחוף. אנחנו מחוייבים להמשיך לעבוד עם איגוד ערים שרון כרמל כדי לשקף לציבור את הנתונים והעובדות כמו גם להמשיך ולספק למשק בישראל גז טבעי בבטיחות ואמינות. ככל שהשימוש בפחם בתחנת הכח בחדרה יפחת והשימוש בגז טבעי יגדל, כך יהנו התושבים במרחב האיגוד מאוויר נקי יותר".

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button