חדשותקהילה

קיסריה היא היישוב היחיד בו משפחה רוכשת קרקע, משקיעה את רוב חסכונותיה בבניית בית, מבלי שיהיה לה מושג לאן מועדות פני היישוב

כך אומרים רפי דהן ואודי טמיר, נציגי הוועד המקומי, לניהול המשא ומתן בעניין ״הסכם קיסריה״ מול החברה לפיתוח קיסריה והמועצה האזורית חוף הכרמל

מהו הסכם קיסריה?

בשנת 1962 נחתם הסכם בין המדינה לבין קרן רוטשילד, הוארך פעמיים ובשנת 1989 נחתם על ידי שר האוצר דאז שמעון פרס ז״ל, עד לשנת 2022 .

ביוני 2018 הסכימו מדינת ישראל, בית רוטשילד וקרן אדמונד דה רוטשילד להאריך את הסכם שיתוף הפעולה ביניהן בעשר שנים, עד לשנת 2032.

בתוך כך, נחתם בשנת 2004 הסכם לקביעת כללים לניהול היישוב – בין החברה לפיתוח קיסריה – נציגת קרן רוטשילד לבין המועצה האזורית חוף הכרמל. הוועד המקומי לא היה כלל שותף לעריכתו, הדבר מובן מסעיף 7.3.3 בהסכם: "היא (החפ"ק – מ.ר.) תפעל כמיטב יכולתה, שבישיבה הראשונה של הוועד המקומי, הוועד המקומי יצטרף כצד להסכם זה בחתימתו על הסכם זה".

ההסכם המשולש מפרט את דרך ניהול היישוב קיסריה, על ידי חברה כלכלית, מועצה אזורית וועד התושבים, על פי מודל שלא קיים באף יישוב בישראל.

חברי ועדת ההסכם המשולש, דהן טמיר טוענים: "ההסכם אולי נתן פתרונות לעשור וחצי הקודמים אבל כבר בשנים האחרונות רואים בשטח את השינוי לרעה והוא אינו רלוונטי היום בהרבה מאוד תחומים".

אודי טמיר: בשנים האחרונות רואים בשטח את השינוי לרעה

ייעוץ משפטי

בהמשך לדרישת ועדת "ההסכם המשולש״ ולאחר משא ומתן ארוך מול בכירי החפ״ק, הושג הישג משמעותי לתושבים והוקצו 60 אלף שקלים למימון הייעוץ המשפטי, דרישה שהחפ"ק לא נענתה לה בשנים עברו.

חברי ועדת ההסכם המשולש, רפי דהן ואודי טמיר, נפגשו עם מספר משרדי עו"ד המתמחים בתחום המוניציפאלי, והמליצו לוועד על משרד עו"ד גדעון פישר. הוועד המקומי אישר את ההתקשרות ויו"ר הוועד ליאור בר, וסגנו מושיק סגל, חתמו על ההסכם.

ההסכם בין הצדדים נחתם בשבוע שעבר. עו"ד גדעון פישר יחד עם עו"ד רם תורן ילוו את חברי הוועדה במשא ומתן עבור התושבים, הן עם החפ"ק והן עם המועצה עד לחתימה על ההסכם החדש.

דיון רשמי ראשון במועצה

בימים אלה התקיים המפגש הרשמי הראשון בין חברי ועדת ההסכם המשולש, אודי טמיר ורפי דהן, לבין בכירי המועצה האזורית חוף הכרמל – ראש המועצה אסיף איזק, גזבר המועצה חגי עטיה והיועצת המשפטית אסנת הירש. דהן וטמיר אמרו לחדשות קיסריה כי ״מטרתנו להביא הישגים לתושבים ואנו דורשים הסכם חדש״.

אסנת הירש, היועצת המשפטית של המועצה, הסבירה לנוכחים כי בניגוד לדעה הרווחת בחפ״ק, כפי שהוצגה בדיון, ההסכם המשולש הראשון, אשר נחתם בשנת 2004 ותוקפו יפוג בעוד שנה וחצי, אינו יכול להתחדש אוטומטית ללא הסכמת וחתימת הוועד המקומי. לדבריה, נדרשת הסכמה מלאה של כל הצדדים להסכם לחידושו והמשכו לאחר 2022.

טמיר ודהן אמרו כי ״אנחנו מתחילים במועצה ומגלים רצון טוב והבנה למצוא פתרונות, אנו תקווה שגם בחפ"ק מבינים שיש נושאים משמעותיים מאוד המשפיעים על חיי התושבים שהתעצמו עם השנים והמטרה שלשמה הגענו היא לטפל בהם ולשנותם.

רפי דהן: יש בעיה גדולה עם הבנייה המואצת, תכניות מימוש הנדל״ן ומקסום הרווחים מהקרקע בבעלות החפ״ק

״לחברה יש אינטרסים נדל״ניים כבדי משקל ביישוב, ישנן בקנה של החפ"ק תכניות בנייה שאפתניות ביותר שיהפכו את קיסריה ליישוב עם 11 אלף תושבים ו2,400- חדרי מלון! זה כבר יישוב שונה בתכלית ממה שחשבו רוכשי המגרשים כאן ובטח מחזון הברון ותכניותיו לגבי היישוב המיוחד שלנו. אנחנו נהיה חייבים להגיע להבנות לגבי התרסקות מחירי הבתים בקיסריה בניגוד גמור למגמות בעשור האחרון בישראל, וזאת עקב שיווק קרקעות לא מווסת של החפ״ק.

״יש בעיה גדולה עם הבנייה המואצת, תכניות מימוש הנדל״ן ומקסום הרווחים מהקרקע בבעלות החפ״ק, ולראיה התכניות שהופקדו עבור תא 7. ולכן אנו רוצים להתקדם. נתחיל בפגישה עם הנקודות שעל הפרק ונתקדם גם לעבר הסלעים הגדולים שבמחלוקת – מגוון הנושאים וההתלבטויות לגביהם יוצגו לוועד המקומי והמהותיים שבהם יוחלטו בהליך שיתוף הציבור. יהיו צמתים שנצטרך את תמיכת כל התושבים איתנו.

״ללא ספק יהיו נושאים, שמנוגדים לתושבים-לחפ״ק- למועצה ב180- מעלות, אבל גם במשברים, אנחנו תמיד נשמור על כבודם של כל הצדדים״, אומרים השניים ומוסיפים כי ״את המידע על התקדמות שיחות ההסכם המשולש אנו נעביר לתושבים באמצעות מגזין ׳חדשות קיסריה׳ הן בפלטפורמה המודפסת שלו, והן באמצעות האתר של המגזין cnewsonline@co.il, עמוד הפייסבוק ׳חדשות קיסריה׳ ובמקרים דחופים ואקוטיים יישלחו מסרונים לכלל התושבים. בכוונתנו לקיים תהליך שקוף, במהלכו כלל תושבי קיסריה יהיו מעודכנים בזמן אמת בכל מה שקשור להשפעה הישירה על חייהם כאן ועל ערך הנכסים שלהם״.

מנהלת קיסריה

במפגש במועצה עלה נושא ״מנהלת קיסריה״, הגוף אותו הגה והקים עם היבחרו לתפקיד ראש המועצה, אסיף איזק. במנהלת קיסריה חברים – ראש המועצה, מנכ״ל החפ״ק, ראשי הוועד וראשי המליאה.

נציגי התושבים להסכם המשולש, טמיר ודהן, דרשו מבכירי המועצה להתייחס בכובד ראש לגוף הזה ולוודא כי הוא מתכנס אחת לחודש, כפי שנקבע לפני כשנתיים. הנושאים בכל פגישה, יועברו לחברי המנהלת במועד המאפשר להם להתכונן כראוי לקראתם, כלל הנושאים הקשורים לקיסריה, ובפרט תכניות הבנייה של החפ״ק, ידונו תחילה במנהלת קיסריה ורק לאחר שיאושרו בה יועברו לאישור מליאת המועצה.

נציגי קיסריה ביקרו קשות את ההליך האחרון של הפקדת תכניות בנייה לאישור במקביל לדרישה מהוועד המקומי לאשר את התכניות משל היה חותמת גומי.

היועצת המשפטית, אסנת הירש, התחייבה לברר לגבי מתן תוקף והגדרת תפקיד המנהלת מול נציגי משרד הפנים הממונה במחוז חיפה על מנת שיוגדר נכון בהסכם מבני ציבור.

העברת הבעלות על מבני ציבור לתושבים

הנושא השני, שעלה לדיון, הוא הבעלות על מבני הציבור והתשתיות בקיסריה. כיום התשתיות ומבני הציבור: גני ילדים, מרכז הנוער, בתי הכנסת ועוד שייכים לחפ״ק. מתוך ראיה עתידית, כי תפקידה של החברה הכלכלית המנהלת את היישוב יסתיים בבוא היום, חשוב כי הבעלות על התשתיות ומבני הציבור תעבור ממנה לתושבי קיסריה. זאת על מנת שהתושבים לא ימצאו את עצמם בעתיד מחוייבים לדמי שכירות עבור השימוש בנכסים ציבוריים.

לדברי דהן מדובר בפרדוקס ״לא ייתכן שתיקון ותחזוקת התשתיות ובניית המבנים שנבנו מכספינו (23 אחוז מתשלומי הארנונה מוחזרים ליישוב) לא יהיו על שמנו. בהסכם קיסריה צריך לעשות העברה מסודרת מהחפ״ק לתושבים״.

היועצת המשפטית אסנת הירש הבטיחה למפות את הבעלות על כלל המבנים והתשתיות הציבוריים ביישוב. בסוף הדיון נקבעה סדרה של פגישות חודשיות במהלכן ידונו הצדדים בנושאים נוספים.

אני סמוך ובטוח שדהן וטמיר ייצגו את אינטרס התושבים על הצד הטוב ביותר

הדיונים מול החפ״ק

המפגשים עם החברה לפיתוח קיסריה כבר החלו והפגישה הבאה צפויה להתקיים השבוע ב-2.6.2020.

לדברי טמיר: ״ישנם נושאים שחייבים טיפול וישנן שיטות עבודה שחייבות להשתנות, יש לנו תחושה שהיוצרות התהפכו וחברת הניהול הפכה להיות בעלת היישוב. נתחיל כעת לטפל בנושאים החשובים מול החפ״ק, אנו ניצבים בפני אתגר גדול״.

ליאור בר, יו״ר הוועד המקומי: ״אני מברך את ועדת ההסכם המשולש על ניהול המגעים מול המועצה והחברה לפיתוח קיסריה. אני סמוך ובטוח שדהן וטמיר ייצגו את אינטרס התושבים על הצד הטוב ביותר. ההישג גדול הראשון שלהם, נרשם כבר בתקצוב הסיוע המשפטי בסכום משמעותי ומכובד של 60 אלף שקלים. אני סמוך ובטוח שהיישוב קיסריה וכל אחד מהתושבים ירוויחו מחתימה על הסכם חדש לטובת המתגוררים כאן״.

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button