חדשותקהילה

ואלרי קוגן: ידע אבל חשב

קוגן, בעל האחוזה המפוארת שנבנתה בקיסריה, עבר בנתב"ג כשעליו סכום כסף בסך 160 אלף דולר בלי שדיווח עליו

בסוף שנת 2020 פרסמה רשות המסים את קובץ החלטות הוועדה להטלת עיצום כספי על מפרי דיווח, שלא דיווחו למכס על הכנסת כספים לישראל והוצאתם במחצית השנייה של שנת 2018. באופן מפתיע ובלתי צפוי בין ההחלטות בקובץ זה בולט שמו של האוליגרך היהודי-רוסי ואלרי קוגן, בעל האחוזה הכי יקרה במדינת ישראל, אשר ממוקמת בקיסריה.

מסתבר, שקוגן עבר בנמל התעופה בן גוריון כשעליו סכום כסף בסך 160 אלף דולר בלי שדיווח עליו. לדבריו, הכסף שנתפס, נועד לממן את הוצאות השהייה שלו ושל אורחיו בישראל, והוא תמך בטענתו באמצעות אישור משיכת הכספים מהבנק. קוגן טען, כי הכיר את חובת הדיווח, אך טעה לחשוב כי נציגי המכס יפנו אליו ביוזמתם. בנוסף, טען כי הוטעה על ידי נציג ה-VIP שליווה אותו בכניסתו לישראל, והחתים אותו על טופס ריק ומילא לאחר מכן את שדות הצהרת נשיאת הכספים בעצמו. כששקלה הוועדה את מכלול הנסיבות, קבעה עיצום כספי בסך 120 אלף שקלים (החלטה מס' 164/18).

אחוזת הענק של קוגן בקיסריה מוצעת למכירה עבור 845.2 מיליון שקלים. קוגן רכש את השטח שבו עומדת האחוזה ב-2008. מדובר ב-11 דונם שעליהם ניצבו חמישה בתים שקוגן הרס, ובמקומם הקים את האחוזה ששטחה הבנוי הוא 5,000 מ"ר. לפי סוכנות הנדל"ן סותבי'ס שאחראית על המכירה, האחוזה, המשקיפה על הים התיכון, מוגדרת כמפוארת ביותר בישראל.

קובץ החלטות הוועדה להטלת עיצום כספי על מפרי דיווח מכיל 96 החלטות שסך העיצום הכספי בגינן עומד על 2,423,570 שקלים. מההחלטות עולה כי 72% מההפרות בוצעו במעברים יבשתיים ו-28% בוצעו במעברים אוויריים. המעבר בו התרחשו ההפרות הרבות ביותר הוא "נהר הירדן", עם 34 הפרות. אחריו נתב"ג, "בגין", "ארז" ו"רבין", בהם התרחשו 27, 23, 7 ו-5 מקרי הפרות, בהתאמה.

לפי החוק לאיסור הלבנת הון חלה חובת דיווח על הכנסת כספים או הוצאתם בסכום העולה על 50,000 שקלים במעברי הגבול האוויריים והימיים ועל 12,000 שקלים במעברי הגבול היבשתיים. העברת כספים דרך מעברי הגבול היא אחד מדפוסי הפעולה המוכרים והרגישים ביותר בתחום הלבנת הון, שכן מדובר בדרך נוחה להעברת מזומנים ללא תיעוד ושחזור.

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button