חדשותנדל"ןקהילה

אושרה תכנית המתאר לקיסריה: תוך עשור לא תכירו את היישוב

העתיד: קיסריה תכפיל את מספר התושבים, יבנו למעלה מ-4,000 יחידות דיור בצפיפות גדולה, יוקמו בתי מלון ומתחמי אירוח ונופש

תכנית המתאר הכוללנית לקיסריה אושרה על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה (9.11.20), תוך דחיית רוב ההתנגדויות שהוגשו לה על ידי ועד התושבים, המועצה האזורית חוף הכרמל והחברה לפיתוח קיסריה.

התכנית, הפורשת חזון תכנוני ליישוב עד לשנת 2035, מבוססת על ההנחה כי צמיחת האוכלוסייה בקיסריה תגיע עד אז ל- 12,500 נפש, כלומר הגדלה של פי שתיים ממספר התושבים כיום. המשמעויות בתכנית הן תוספת של כ- 1,600 יחידות דיור, תוך הגברת צפיפות הבינוי, זאת בנוסף לכ-2,500 יחידות המאושרות כבר היום. סך הכל, מדובר בתוספת של 4,152 בתים למגורים ב-15 השנים הבאות. 

לפי התכנית, במתחמי מגורים חדשים ביישוב,  צפיפות יחידות דיור ממוצעת תהיה לפחות 5 יחידות דיור לדונם ובשכונות הקיימות 3-4 יחידות דיור לדונם. הוועדה דחתה את ההתנגדויות שביקשו לרווח את הבנייה החדשה.

כמו כן, התכנית משרטטת "מרחב נפרד של תיירות מורשת המלווה בדופן מסחרית תיירותית" באמצעות תוספת של 670 חדרי מלון (2,740 בסך הכל בנוסף לאלה המאושרים) ו-5,000 מ"ר שטחי מסחר. על פי התכנית, יוקם מערך שירותי תיירות בזיקה לחוף הים, תבוצע תוספת יחידות אחסון מלונאי באזור מלון דן ויבנה מתחם דרומי לכפר נופש ולקמפינג.

מתנגדים להתנגדויות

עשר התנגדויות הוגשו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לתכנית (303-0368142), שהופקדה בחודש מרץ האחרון. ביניהן של ועד התושבים, המועצה האזורית חוף הכרמל והחברה לפיתוח קיסריה שביקשה, בין היתר, להוסיף עוד מבנים ומתקנים לתחום התיירות והנופש.

הוועדה דחתה את התנגדויות הוועד הנוגעות להגדלת מאסיבית בבנייה לתיירות במרחב קיסריה. כמו כן, דחתה הוועדה את התנגדויות הוועד, המועצה האזורית חוף הכרמל והחברה לפיתוח בנוגע לצפיפות הבינוי וקבעה כי באזור המגורים החדש של קיסריה, הצפיפות תעמוד על 5 יחידות דיור לדונם.

הכוונה היא למתחם מגורים חדש, בקרבת מועדון הגולף, הכולל 1,380 יחידות דיור בצפיפות של 5 יחידות לדונם, כאמור. גם התנגדות לבנייה של יותר מ- 2 יחידות לדונם בשכונה 8 הוותיקה נדחתה על ידי הוועדה המחוזית והותירה את התכנית באזור השכונות הצפוניות על 3-4 יחידות לדונם.

כך על פי הוועדה: "הצפיפות המוצעת כיום בתוכנית נמוכה יחסית למגמות הציפוף העתידיות לאור הגידול באוכלוסייה הצפוי במדינה ולמדיניות מינהל התכנון".

הוועדה גם דחתה בקשות שהעלתה החברה לפיתוח קיסריה אותן הגישה לתכנית שהופקדה כחלק מההתנגדויות. בין היתר, דחתה הוועדה את בקשת החברה להקים מלון בוטיק בגן הארכיאולוגי קיסריה וכן את הצעה להקים מלון ליד תחנת הדלק אג'נדה ("יש לציין כי המענה התיירותי ניתן בהיקף נרחב ומספק בתכנית לטווח ארוך" כתבה הוועדה בהחלטתה).

עוד נדחו בקשות החברה להקים בשמורת הטבע חולות קיסריה מבנים ומתקנים לפעילות ספורט ופנאי וכן מתקנים לאגירת אנרגיה וייצור חשמל באנרגיה מתחדשת. הוועדה דחתה גם הצעה של החברה להקים דיור מוגן במתחם נאות גולף וכן את מרבית מבקשותיה להרחבת זכויות ושימושים במועדון הגולף.

הוועדה הסכימה כי ניתן לצמצם את רוחב כביש תיירות חדש (כביש מספר 3) מ-30 מטר ל-20 מטר. (מדובר בכביש שיעבור ממערב למתחם המגורים נאות גולף, בחלקו העובר מהכיכר הצפונית לשדות ים וכביש התיאטרון לבין הכיכר המוביל ויתחבר לכביש לאזור התיירות הדרומי).

תגובות נציגי היישוב: "החלטות מתקבלות ללא שיתוף, המותג קיסריה נשחק"

ליאור בר, יו״ר הוועד: ״התכנית תהווה פגיעה ביישוב וצביונו כפי שטענו בפני הוועדה״

יו"ר הוועד, ליאור בר, מסר: "נייר העבודה שהכין הוועד כהתנגדויות לתכנית היה רציני ומנומק. הייתי משוכנע שחלק מההתנגדויות שלנו יתקבלו. הגידול בשטחי המלונאות כפי שאישרה הוועדה הינו חסר פרופורציות ולא ברור ביחס ליישוב קטן כמו קיסריה. אם התכנית תצא לפועל, כוח האדם ברובו לא יהיה מתושבינו, עניין שייצור עומסי תחבורה נוספים על אלה שקיימים כבר ביישוב.

״לגבי הקטנת צפיפות המגורים, עוגן ההשוואה של ליאת פלד מהמחוזית מתייחס לגידול הציפוף ברמה הלאומית בניסיון להשוות יישוב כפרי קהילתי מיוחד כמו קיסריה לממוצע הארצי. כאן, לדעתי נוצר עוול. קיסריה – יישוב בעל צביון ייחודי שאכן נמצא ברמת ציפוף נמוכה ביחס לתכניות עתידיות לאומיות. זהו סוד קסמו וסודו של היישוב. לצערי, התכנית תהווה פגיעה ביישוב וצביונו כפי שטענו בפני הוועדה.

״התכנית עברה במליאת המועצה, הגיעה לפתחה של הוועדה המחוזית ולכן לצערי לא ניתן היה להשיב את הגלגל אחורה ולעשות מעבר למה שעשינו. אני רוצה להודות לצוות שהכין את מסמך ההתנגדויות״.

מושיק סגל, סגן יו״ר הוועד המקומי

מושיק סגל: ״אנו כוועד מקומי שלא היה שותף לתכנון תוכנית המתאר מאמינים שהתוכנית תשנה את קיסריה ללא היכר, מתחמי בנייה של מגורים ומלונאות יקומו בכל היישוב כפטריות אחרי הגשם״

״בתחילת השבוע (15.11.2020) התקבל פרוטוקול החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בעניין תוכנית המתאר הכוללנית לקיסריה. בעיון ראשוני קיימת אכזבה גדולה מאוד מהחלטה שנתקבלה, צוות תוכנית המתאר של הוועד המקומי יתכנס בימים הקרובים לפגישה בנושא, כמו כן ביקשתי מראש המועצה ומהנדס המועצה לשמוע את תגובתם להחלטה וכיצד הם מתכננים לפעול.
״קיימת הזכות (לדעתי רק למועצה, נמצא בבדיקה אל מול עורך דין) לערער על ההחלטה בפני הוועדה הארצית.
אנו כוועד מקומי, שלא היה שותף לתכנון תכנית המתאר, מאמינים שהתכנית תשנה את קיסריה ללא היכר, מתחמי בנייה של מגורים ומלונאות יקומו בכל היישוב כפטריות אחרי הגשם.
״לסיכום: גופים חיצוניים שלא גרים ביישוב מחליטים על עתידנו, זה הזמן שלנו כתושבים וקהילה להשמיע את קולנו!״.

רפי דהן, יו"ר ועדת ההסכם המשולש (חפ"ק-מועצה-ועד תושבים), מסר:

רפי דהן, יו״ר ועדת ההסכם המשולש: ״אנו מקווים שהמשא ומתן בין הצדדים – תושבי קיסריה – החפ״ק – המועצה יצלח, אולם במידה ולא כך יהיה, תושבי קיסריה יצטרכו לבחון בין יתר האפשרויות גם אפשרות של הפרדה מוחלטת בין חברת ניהול היישוב לבין חברת הנדל"ן״

"אנחנו לפני עשור של 'אתר בנייה אחד גדול ביישוב', החברה לפיתוח קיסריה (חפ"ק) היא חברת נדל״ן, שכל עניינה הוא מיקסום הרווחים מהקרקעות שברשותה. ועדת ההסכם המשולש תמליץ על חתימה מול החפ"ק, רק לאור הישגים ממשיים בניהול משותף ואמיתי של התושבים והחברה המנהלת. נכון להיום, כל ההחלטות לגבי היישוב שלנו בכל התחומים – מתקבלות ללא שיתוף התושבים וגרוע מכך, ללא שקיפות.

״אנו מקווים שהמשא ומתן בין הצדדים – תושבי קיסריה – החפ״ק – המועצה יצלח, אולם במידה ולא כך יהיה, תושבי קיסריה יצטרכו לבחון בין יתר האפשרויות גם אפשרות של הפרדה מוחלטת בין חברת ניהול היישוב לבין חברת הנדל”ן. אני רואה גם את המועצה אחראית לדחיית ההתנגדויות כולן, שכן לנגד עינייה עומדות ההכנסות מדמי השבחה. אין הסבר מניח את הדעת להכפלת היישוב שלנו.

״אנו מברכים גידול טבעי של היישוב, באופן נכון, עם תכנון תשתיות ראוי וראיית טובת היישוב לטווח הרחוק – אך זהו אינו המקרה. המותג קיסריה נשחק מיום ליום. אני שמח שהמרצע יצא מן השק".

מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד: "זו בשורה ליישוב בפרט ולמרחב קיסריה בכלל. התכנית מאפשרת מימוש חזון היישוב ואיזון מיטבי בין צורכי היישוב ושמירה על אופיו וייחודו לצד שימור ערכי סביבה, מורשת וטבע בהם היישוב משופע. התוכנית תאפשר עתודת מגורים נרחבת ופיתוח שטחי תיירות".

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button