חדשותקהילה

האם קיסריה תהיה האלטרנטיבה הצפונית לאילת?

החברה לפיתוח קיסריה משפרת עמדות בתכנית המתאר ומגדירה עשרות אלפי מ״ר לבנייה למלונאות ונופש, כך עולה ממסמך התנגדויות שהגישה החברה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. אגב, עיקרי התכנית אליה כוונו ההתנגדויות גובשו על-ידי החברה לפיתוח קיסריה עצמה

עשר התנגדויות הוגשו לאחרונה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בנוגע לתכנית המתאר הכוללנית לקיסריה (303-0368142), שהופקדה בחודש מרץ האחרון. ביניהן של ועד התושבים, המועצה האזורית חוף הכרמל והחברה לפיתוח קיסריה (חפ״ק).

כזכור, התכנית פורשת חזון תכנוני ליישוב עד לשנת 2035 ונערכה ביחס לצמיחת האוכלוסייה בקיסריה עד ל- 12,500 נפש, פי שתיים וחצי ממספר התושבים כיום.

עם פרסום ההתנגדויות, הופתעו בוועד לגלות כי במסגרת מסמך ההתנגדויות שהוגש על ידי החברה לפיתוח קיסריה, ההצעות המפורטות כוללות בנייה בשטחים נרחבים ביישוב למטרות שונות, ברובן תיירותיות, שלא הוזכרו בפני נציגי התושבים.

מסגרת השטחים שהוקצו לתיירות בתכנית שהופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לאחר דיונים שנערכו מ-2011 ועד 2020, הינה: 2,750 חדרי מלון (היצע של 2,200 יחידות אחסון מלונאי בנוסף ל-500 יחידות מגורי נופש קיימות, מתוכן ממומשות 114 יחידות בלבד) על שטח של כ-670 דונם.

ההנחיות המפורטות אותן מציגה החפ"ק במסמך ההתנגדויות (ומפורטות בכתבה) הפתיעו את ועד התושבים בהגדרות המיקומים, הגדלת שטח לצרכי תיירות ונופש בחלקם ודגשים, מהם עולה כי שאיפות החברה לגבי היישוב בתחום התיירות הן מהותיות, מקיפות ונרחבות אף מעבר לידוע.

החפ"ק עצמה כתבה במסמך ההתנגדויות: "עיון בהוראות התכנית בנוסחה המופקד מגלה כי נפלו בהן מספר פגמים, אשר בחלקם הם טכניים ובחלקם מהותיים ואשר תיקונם נדרש, על מנת שניתן יהיה להפיק מן התכנית את המיטב המתאפשר".

בתכנית שהופקדה קיימות התייחסויות ליצירת מרחב תיירותי רציף, נפרד ממרחב המגורים, פרישת מערך שירותי תיירות בזיקה לחוף הים, תוספת יחידות אחסון מלונאי באזור מלון דן ויצירת מתחם דרומי לכפר נופש ולקמפינג.

תיירות: תכניות גרנדיוזיות במסמך ההתנגדויות של החפ"ק

מלון ליד תחנת הדלק פז

החברה מבקשת להקים מלון עממי בסמוך לתחנת הדלק פז בכניסה הדרומית ליישוב וסמוך למחלף קיסריה, בניגוד למצב התכנוני הקיים והמוצע. כך מוסברת הבקשה במסמך האמור: "החברה סבורה כי במיקומה של תחנת תדלוק זו…במתחם השופע שטחים ירוקים, נכון יהיה לנצל את השטח המופר ממילא לשם תכנונו ופיתוחו של מלון עממי…".

תא השטח המיועד להקמת המלון העממי מוגדר כייעוד "שמורת טבע". בקשת החברה היא להוסיף הוראה המאפשרת הקמת מלון בנוסף לתחנת התדלוק, כאשר מדובר על אפשרות ללינה במלון מסוג C דהיינו, מלון חדרים עם לפחות 25 יחידות הלנה. עוד מצוין בהצעה, כי תחנת התדלוק תמשיך להתקיים במתחם וכי הבינוי ישתלב בנוף ובסביבה.

מבני הלנה לבאי הגולף

השטח ליד מלון דן מיועד לפי התכנית שהופקדה לשילוב של מגורים ותיירות, כאשר מרבית הזכויות בתא שטח זה שייכות לדן קיסריה.

בהתנגדות שהגישה החפ"ק, מצביעה החברה על שטח בגודל של 7.2 דונם, מעין משולש, הממוקם בקצה הצפון מזרחי השייך לה אך אין בו הקצאה של זכויות בנייה. לכן, לגבי שטח זה, מבקשת החברה לסמנו כ"תא שטח נפרד, לצקת לו תוכן ובתוך כך להקצות לו זכויות בניה בהיקף של כ-1,000 מ"ר". עוד מציעה החפ"ק להקים עליו "מבני הלנה נלווים לבאי הגולף".

בד בבד מתייחסת החברה לתכנית קיימת להעתקת מועדון הגולף עצמו ומצביעה על מיקום חדש אפשרי- במדשאות הגולף ובהיקף 3,000 מ"ר, רחב יותר מהמאושר (2,000 מ"ר).

בהתנגדות שהעבירה החברה לוועדה, היא מציעה כי במידה ולא תאושר התכנית למבני הלנה לתיירות הגולף ב"משולש", ניתן להשתמש בשטח זה (1,000 מ"ר כאמור), לטובת מועדון הגולף החדש והמורחב (3,000 מ"ר), "על מנת שניתן יהיה לממש נגזרות תפעוליות בהקשר לתיירות גולף, כשירות ותפעול של המועדון היחידי בישראל שהינו בעל דירוג עולמי מכובד".

מוקד פעילות תיירותי בחולות קיסריה

מתחם זה, ״פיתחת חולות קיסריה״, בסמוך לפארק המחצבה (ליד שכונה 12), מוגדר במסגרת התכנית כשמורת טבע השייכת לרשות הטבע והגנים (רט"ג). יתרת החלק הדרומי של המתחם נמצא בייעוד מוכלל כ"שטח פתוח". התכנית שהופקדה מקצה למתחם זכויות בנייה בהיקף 500 מ"ר למטרות פנאי ונופש.

אך לחברה לפיתוח קיסריה ישנן תכניות מרחיקות לכת מעבר לכך ביחס לאזור זה. "על מנת לאפשר שירותים המתיישבים עם חזון התכנית לפתח את האזור כמוקד פעילות תיירותי, מבוקש להוסיף להוראות התכנית ״קמפינג משולב מרחבים פתוחים, מגוננים, מבנים ומתקנים המשמשים ומשרתים פעילות ספורט ופנאי (גולף חולות, קיר טיפוס, חוות סוסים)".

מתברר, כי 500 מ"ר אינם מספיקים למימוש מוקד תיירות פעיל כמתואר. "אין די ב-500 מ"ר ליצירת מוקד פעילות אטרקטיבי במתחם, כדי למשוך תיירים ומבקרים כפי שמבקשת התכנית להגשים", כותבת החברה לפיתוח קיסריה בהתנגדותה ומפרטת: "לפיכך, מבקשים לפצל תא השטח בחלק הדרומי לשני תאי שטח נפרדים, כאשר בתא החדש שייווצר יותרו שימושי פנאי ונופש ויתווסף 500 מ"ר של זכויות בנייה לצרכי פנאי ונופש". כלומר הכוונה היא להכפיל את יחידות המידה המיועדות לצרכי תיירות בשטחים הפתוחים של שמורת הטבע, מ-500 מ"ר ל-1,000 מ"ר ולהגדיר את השטח כ"תכנית לשרותי תיירות". זאת במקום ההגדרה הקיימת כ"מוקד פעילות בדגש על נושאי האקולוגיה הייחודית של פיתחת החולות".

בנוסף, מבקשת החברה לפיתוח קיסריה ״הוספת שימושים נלווים למתקנים טכניים לאגירת אנרגיה ולייצור חשמל באנרגיה מתחדשת״.

מלון ומתקני נופש בעיר העתיקה

המתחם אליו מתייחס חלק זה של התכנית כולל את שטחה של העיר העתיקה קיסריה. שטחיו בחלקם נמצאים בייעוד מוכלל כ"שטח פתוח" ובחלקם האחר בייעוד "גן לאומי".

החברה מבקשת להפוך אל כלל השטחים הפתוחים במתחם לשטחים בעלי "הנחיות מיוחדות", כלומר בעלות "סימון המסמל את חזון התכנית לפיתוח עתידי בשטחים הפתוחים ל-'גן ארכיאולוגי חקלאי'". כוונתם הינה, לפי הגדרתם, לאפשר הקמת מתקנים לטובת "תרבות פנאי ונופש וכן אזורים חקלאיים בהם מתוכננת יצירת חוויית תיירות חקלאית".

יתר על כן, מדגישה החברה במסמך ההתנגדויות כי "על מנת לאפשר את מימוש החזון המוצע, יותרו שימושי תיירות, פנאי ונופש בשטחי הגן הארכיאולוגי חקלאי, לרבות מלון בוטיק".

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button