חדשותנדל"ןקהילה

בעלות השליטה באסדת לוויתן פועלות לאחסון קונדנסט ב"אורות רבין"

איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל: "מתנגדים להקמת עוד מתקן לאחסון קונדנסט במרחב. מדובר בחומר המהווה מטרד סביבתי ואף בטיחותי"

חברת שברון, מפעילת אסדת הגז הטבעי לוויתן, הממוקמת כ-10 ק"מ מחוף דור, חתמה על מזכר הבנות עם חברת תשתיות אנרגיה בע"מ (תש"ן), לפיו קונדנסט מהמאגר יאוחסן במכלים באתר תחנת הכוח "אורות רבין" של חברת החשמל.

בהודעה לבורסה (27.7) מטעם דלק קידוחים, מבעלות השליטה במאגר לוויתן, עולה כי חברת שברון, מפעילת מאגר לוויתן, חתמה ב-14.6.2021 על מזכר ההבנות עם חברת תשתיות אנרגיה בע"מ ('תש"ן'), לפיו יוזרם קונדנסט מאסדת לוויתן למכלי אחסון שבאתר תחנת הכוח 'אורות רבין', אשר יושכרו לצורך זה, ומשם יועמס על גבי מכליות.

המזכר יחייב את הצדדים בעת חתימה על הסכם בין תש"ן לבין חברת החשמל והסכמה על שימוש בשטחים שבאתר תחנת הכוח וכן קבלת אישורים רגולטורים, ככל שידרשו.

מאחר וקיימת חובה לפנות את הקונדנסט מאסדת הגז, הועבר החומר עד כה לחברת בזן (בתי זיקוק לנפט) במפרץ חיפה, שסירבה לשלם עליו. רציו ודלק קידוחים אישרו בדצמבר 2019, כי שותפות לווייתן תזרים קונדנסט לבזן ללא תמורה, כיוון שלא מצאה לקוח שיקנה או יאחסן את החומר. מצב זה יצר הפסד הכנסות פוטנציאלי למאגר לוויתן והפסד הכנסות מיסים למדינה על מכירתו. על פי הערכת בעלות השליטה במאגר מדובר בהפסד הכנסות של כ-36 מיליון דולר לשנה.

יוזכר כי קונדנסט הינו תוצר לוואי המתקבל בעת הפקת הגז הטבעי והוא משמש את התעשייה הפטרוכימית ובעיקר בתי זיקוק. עם זאת, הפקתו ושינועו נחשבים כבעלי סיכון רב שכן דליפת החומר עלולה לגרום לזיהום קשה לסביבה הימית ולאוויר תוך פגיעה באקלים ויצירת סיכון בריאותי.

אסדת כריש-תנין, הנמצאת אף היא בתחומי חוף הכרמל, תפיק יותר חביות קונדנסט מלוויתן, אך הן יאוחסנו על גבי אסדה המוצבת בלב ים וישונעו ישירות לשווקי העולם באמצעות אניות. 

ניר סהר, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, מסר בתגובה להודעת דלק קידוחים: "אנו מתנגדים להקמת עוד מתקן לאחסון קונדנסט במרחב האיגוד, אם זה באתר אורות רבין בחדרה, באתר חגית ובכל מקום אחר. הקונדנסט מהווה מטרד סביבתי ואף בטיחותי במידה וההובלה ו/או האחסון אינו מבוצע כשורה. ניתן לייצא את הקונדנסט באמצעות אניה ייעודית לחו"ל, או לטפל בו בסמיכות לקידוח ולא להובילו ליבשה. בכוונתנו לפנות למשרד האנרגיה על מנת למנוע אחסון/שינוע והובלת קונדנסט בתחומינו".

כתבות בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button